قرآن و امام حسین » اهداف امام حسین و قرآن | |
در اسلام به همان مقدار که از فساد انتقاد و با آن مقابله شده، نسبت به اصلاح سفارش و تأکید شده است. قرآن تنها به ایمان و تقواى درونى اکتفا نمىکند، بلکه اصلاح را لازمهى ایمان و تقوى مىشمارد. «آمن و اصلح»(73) و «فمن اتّقى و اصلح»(74) خداوند خود اوّل مصلح است؛ «و اصلح بالهم»(75) و لذا از مردم نیز خواسته تا اوّل عیبهاى خود را اصلاح کنند؛ «تابوا و اصلحوا...»(76) و سپس به اصلاح جامعه بپردازند. «فاتّقوا اللّه و اصلحوا ذات بینکم»(77) اصلاح گر هرگز به دنبال فتنه انگیزان نمىرود، «و اصلح و لا تتّبع سبیل المفسدین»(78) البتّه اصلاحات باید بر معیار عدل و قانون باشد «فاصلحوا بینهما بالعدل و اقسطوا»(79) کسى که راههاى صلاح و اصلاح را به روى خود ببندد، نابود خواهد شد هر چند فرزند پیامبر باشد؛ «انّه لیس من اهلک انّه عمل غیر صالح»(80) (اى نوح!) او از خاندان تو نیست، براستى که عمل او غیر صالح است. اولیاى الهى از خدا درخواست مىکردند که به صالحان ملحق شوند. «اَلحِقنى بالصالحین»(81) قرآن معمولاً ایمان را همراه عمل صالح بیان کرده است؛ «الذین آمنوا و عملواالصالحات» اثر بخشى عمل صالح محدود به زمان و مکان نیست و حتّى نسلهاى بعدى از اعمال پدران صالح خود خیر و بهره مىبرند. «و کان ابوهما صالحا»(82) قرآن هدف از کامیابى از نعمتها را انجام عمل صالح مىداند، «یا ایّها الرّسل کلوا من الطیبات و اعملوا صالحا»(83) یعنى بهرهگیرى و کامیابى شما از نعمتها باید براى انجام کار نیک و عمل صالح باشد. خداوند متعال حکومت آیندهى زمین را نصیب بندگان صالح خود خواهد کرد. «اِنّ الارض یَرثُها عبادى الصالحون»(84) انسان بعد از اصلاح خود، باید به اصلاح دیگران بپردازد و تمام توان خود را در این راه بکار گیرد «ان ارید الا الاصلاح ما استطعت»(85) چیزى جز اصلاح تا سر حد توانم نمىخواهم. البتّه خداوند متعال اصلاح طلبان واقعى را از کسانى که شعار اصلاح مىدهند، جدا مىکند و چهرهى مدّعیان دروغین را افشا مىکند؛ «قالوا انّما نحن مصلحون ألا اِنّهم هم المفسدون و لکن لایشعرون»(86) آنها مىگویند: فقط ما اصلاحطلبیم، آگاه باشید آنها خود فساد کنندگانند، ولى نمىفهمند. آرى، خداوند مصلحین واقعى را مىشناسد. «و اللَّه یعلم المفسد من المصلح»(87) خداوند به مصلحان واقعى وعدهى پاداش داده است. «انّا لانضیع اجر المصلحین»(88) نکته قابل توجه آنکه هر چه میزان فساد بالا برود، تلاش مصلحانهى بیشترى را طلب مىکند. (آرى هر چه هوا گرمتر شود، نیاز به آب زیادتر مىشود) و هر چه مفسدان خطرناکتر شوند، مصلحان بزرگترى مىطلبد. در برابر نمرود جز ابراهیمعلیه السلام و در برابر فرعون جز موسىعلیه السلام و در برابر یزید جز حسین علیه السلام چه کسانى مىتوانند مقابله کنند؟! بدیهى است برنامهى اصلاحات همیشه با نامه و گفت وگو و تذکّر پیش نمىرود، بلکه گاهى شرایطى پیش مىآید که باید به استقبال خطر رفت. امام حسین علیه السلام اوّلین مصلِح اسلامى است که به استقبال سختترین شداید رفت و جان خود را تسلیم حقّ نموده و به شهادت رسید. 73) انعام، 48. 74) اعراف، 35. 75) محمّد، 2. 76) نساء، 146. 77) انفال، 1. 78) اعراف، 142. 79) حجرات، 9. 80) هود، 46. 81) شعرا، 83. 82) کهف 82. 83) مؤمنون، 51. 84) انبیاء، 105. 85) هود، 88. 86) بقره، 11 - 12. 87) بقره، 220. 88) اعراف، 170. |